A Himalájai jóga óra felépítése

A hatha jógát az egyensúly tudománynak is nevezhetjük. Ezen az úton, az ászanák (testtartások), légzőgyakorlatok és tisztítógyakorlatok által törekszünk a testi és lelki egyensúlyunk, harmóniánk megtalálására. Nagyobb léptékben szokták ezt a folyamatot a „szoláris és lunáris (Nap- és Hold-) energiák kiegyensúlyozásaként“ is meghatározni.

A himalájai jóga során az ászana gyakorlásban a legnagyobb hangsúly az elmére kerül, a belső tapasztalatokra és a mély jelenlétre. Egy gyakorlat nem attól lesz igazán hatékony, mert nagyon látványos… Sőt, gyakran ez épp akadályozza, hogy igazán megtapasztaljuk azt, ami Patanjali szerint  jógapozícióvá tesz egy testhelyzetet: hogy ellazult mély figyelemmel legyünk benne jelen.

Az ászanák meditatív áramlásban követik egymást az órákon, és mindvégig a tudatosság játssza a kulcsszerepet, önmagunk megfigyelése a gyakorlás közben, minden szinten.
A légzéstudatossággal végzett, nem eredményorientált gyakorlás, ellazult, mély tudatállapotot eredményez, ami segít megteremteni az egyensúlyt testünkben és lelkünkben egyaránt.

A gyakorlásnak fontos része a relaxáció, melyben célunk az, hogy úgy tanuljunk meg ellazulni, hogy függetlenek vagyunk a környezetünktől, hogy megtaláljuk a saját belső erőnket, ami stabilitást és nyugalmat képes adni bármikor. Ezért, a zene nagyon nagy segítség lehet akár az ellazulásban is, gyakorlásunk közben mi nem vesszük igénybe ezt a lehetőséget.

A hatha jóga gyakorlásában arra helyezzük a hangsúlyt, hogy integrált gyakorlás részeként tapasztaljuk azt meg, amely a következőkből áll:

    • összpontosítás,
    • relaxáció,
    • megfelelő légzés és légzés-tudatosság,
    • az izület– és mirigy-gyakorlatokból összeállított nyújtó sorozatok,
    • ászanák és a különböző testhelyzetek további elmélyítése,
    • relaxáció,
    • pránajáma
    • meditáció
    A rendszer komplexitását mutatja, hogy a gyakorló minden aspektusára hat. Azonban a komplexitás mellett nagy hangsúly van a fokozatosságon is. Bár nagy hangsúlyt fektetünk a pontosságra, elsősorban az ászanák áramlása által elért ellazultabb, mélyebb tudatállapot és belső csendesség játssza a főszerepet.